آواز افشاري، منسوب به ايل افشار از طوايف ترک ايراني و از متعلقات چهارگانه? دستگاه شور (به همراه ابوعطا، دشتي و بيات ترک) است.

گام افشاري به سه‌گاه نزديکتر از شور است. در افشاري درجه? چهارم دستگاه شور نت شاهد و درجه? دوم آن نت ايست و درجه? پنجم نت متغيير محسوب مي‌گردد.

افشاري را مملو از شکايات و غم و اندوه دانسته‌اند. الحان و نغمات (گوشه‌هاي) افشاري بعد از درآمدهاي مختلف عبارت‌اند از: کرشمه، جامه‌دران، بسته‌نگار، قرايي، مثنوي پيچ، نهيب (نحيب)، عراق (برومند، صبا)، حصار (کريمي)، مسيحي (موسي معروفي)، تخت طاقديس و صدري (صبا)، قره‌باغي (کسايي)، آقا حسينقلي (صلحي) و شاه ختايي (شر-مو).

ميان قطعاتي که در موسيقي ايراني، مطابق سبک معمول ساخته شده روي تنيک افشاري کمتر فرود آمده‌اند؛ بلکه هميشه روي تنيک شور رفته‌اند. البته فرود بر تنيک افشاري يک قرارداد معمول نيست.

فواصل افشاري: دوم بزرگ، سوم نيم بزرگ، چهارم و پنجم درست، ششم نيم بزرگ، هفتم کوچک و هنگام است.

استاد شجریان : دل مجنون و...