X
تبلیغات
سرّعشق(زیبایی .:. دانایی .:. نیکویی)

سرّعشق(زیبایی .:. دانایی .:. نیکویی)
در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن .::. شرط اول قدم آن است که مجنون باشی...
فال حافظ
پیوندهای مفید





Powered by WebGozar

  « امامزاده حسین » که در همدان بیشتر به «شاهزاده حسین» معروف می باشد ، در سمت شمالی اول خیابان شهدا در کوچه ای به نام خود امامزاده قرار دارد. بقعه بنای امامزاده حکایت از دوره صوفهی  می نماید. شبستان اصلی (زیر گنبد) هشت ضلعی است به طول هر ضلع 30/3 متر ، اکثر مورخان احتمال می دهند این شبستان مربوط به دوره قاجار است شاید در زمان فتحعلیشاه قاجار بازسازی شده باشد.

بنا به قول معمرین همدان و اشاره ای که در زیارتنامه شده است. نخستین بنای آرامگاه در قرن پنجم به سال 423 هـ .ق بوده ، لیکن در طول تاریخ چند بار بازسازی شده است. گفته می شود در زمان هلاکوخان مغول در وسعتی بیشتر تجدید بنا شده است.

 امامزاده اسماعیل

در حاشیه جنوبی بلوار بین میدان فلسطین به میدان باباطاهرهمدان در مجاورت مسجد قدیمی « حاج کلبعلی» و زینبه بنای آجری قدیمی به شکل مربع وجود ارد  که به امامزاده اسماعیل معروف است. ساختمان و بقعه موجود حکایت از دوره صفوی می کند و تاریخ احداث آن سال 1135 هـ .ق است که مصادف با دوره حکومت آخرین شاه صفویه « شاه سلطان حسین »  صفوی می باشد. 

فضای داخل شبستان مربعی کوچک با ضلع 5 متر است دارای چهار طاق نماست بیش از یک متر که به فضای زیارتگاه تا حدی افزوده است.

امامزاده  یحیی

در حاشیه شمالی بلوار آیت اله مدنی زیارتگاهی با بنائی مانده از روزگار صفویه وجود دارد که به «امامزاده  یحیی » معروف است. در پیرامون نسب نامه این بقعه متبرکه آگاهان علم الانساب سخن بسیار گرفته اند و آنچه معلوم است فرد مدفون شده در این امامزاده یکی از سادات علوی حسنی همدان که با فاصله چند پشت به حضرت امام حسن مجتبی می رسد.

بنای کنونی امامزاده از بناهای دوره صفویه است. که در دوره قاجار برخی تعمیرات روی آن انجام شده است. ایوان ورودی به شبستان حرم فضائی است به نسبت بزرگ و آئینه کاری دو رواق مربوط به امیر افخم یکی از امرای دوره قاجار درهمدان و دو رواق دیگر مربوط به زن امیر افخم است.

امامزاده عبداله

امامزاده عبداله در گذشته در میان کوچه های تنگ و پرپیچ و تاب قدیمی همدان قرارداشت. کوی و برزنی که این امامزاده در آن بود به نام « باغ میر عقیل» معرف بوده هنگام احداث خیابان باباطاهر، تقاطع بلوار به جهت خیابان شریعتی و میدان عین لقضات سبب شد درصد زیادی از کوچه ها در مسیر خیابان کشی قرارگیرند و بنای قدیمی امامزاده در تقاطع بلوار و خیابان باباطاهر واقع شد. همین امر باعث شد کوچه و پس کوچه ها خارج شده در میانه میدان بزرگی قرار می گیرد. اخیراً امامزاده بازسازی شده و باغائی زیبا آغوش به روی زائران خود گشوده است.

در شبستان امامزاده عبداله دو قبردر جوار هم وجود دارد. یکی منسوب به «عبداله» از نواده های حضرت موسی بن جعفر (ع) و قبر دیگر منسوب به دایه آن حضرت می باشد.

امامزاده « اهل بن علی »

در حاشیه جنوبی خیابان شهدا، در یکی از محلات قدیمی به نام « کوی پای مصلی قدیمی به نام امامزاده « اهل بن علی » قرار دارد به قول مورخان بنای امامزاده از دوره صفویه و زمان شاه طهماسب اول (984- 930 هـ .ق ) است و در تاریخ مفصل همدان آمده در صحن این امازاده قبر «شاملا» وجود دارد. صاحب « جراب الحکمه » کرمانشاهی تنزیل همدان آن قبر را «امین الدین» معروف به «مولی شاملو» می داند و می گوید امین الدین حسین ابن عبدالغنی الفتوحی اصفهانی مشهور به شاملا از شاگردان سید عبدالحی بن عبداوهاب بن علی جرجانی معاصر سلطان شاه طهاسب و شاه حسین ماضی صفویه بوده است.


امامزاده هادی بن علی

در میانه سمت غربی میدان بزرگ باباطاهر ، بقعه ای وجود دارد که به نام « امامزاده هادی بن علی » معروف است . امامزاده دارای بنای محکم و استوار است و از بناهای قرن ده هجری می باشد احتمالاً از بناهای دوره شاه طهاسب اول ( 980 – 930 هـ .ق ) است

در زیارتنامه نام فرد مدفون شده « هادی ابن امام زین العابدین (ع)» آمده است . از ویژگیهای شبستان این امامزاده وجود محراب است.

 قاسم بن احمد قاسم معروف به بطحائی از اعقاب امام سجاد (ع)

در شمال شرقی همدان روستای قاسم آباد قرار دارد . این روستا به سبب داشتن امامزاده ای در بین اهالی همدان و روستاهای اطراف معروف و شناخته شده است.

قاسم آباد و امامزاده اش به خاطر داشتن آب و هوای ییلاقی و مناظر طبیعی زائرین زیادی در فصل تابستان دارد. فرد مدفون شده این امامزاده در زیارتنامه « قاسم بن احمد قاسم معروف به بطحائی از اعقاب امام سجاد (ع) معرفی می نماید. در روی قبر ضریحی قدیمی قرار دارد که احتمال داده می شود مربوط به دوره سادات حسنی در همدان باشد برخی دیگر فرد مدفون شده را « قاسم بن موسی و علی جیرانگ » معرفی کرده اند.

 امامزاده خضر

در بلندی تپه خضر در شمال شرقی همدان گنبدی چهار گوش قرار دارد. این گنبد به نظر می رسد از آثار دوره صلاجقه و علویان همدان است سطوح دیوارهای داخلی بقعه با آیاتی از قران مجید و اشعار فردوسی گچبری شده است . در بقعه مجرابی زیبا ومزین به گل و بوته آیات قرآنی از گچ ساخته و گچبری شده است. گفته می شود در بقعه قبر چندین تن از امرای سادات علوی و « مجدالدین علاء امدوله» قرار دارد.

بقعه خضر به نام امامزاده خضر (خدر) هم نامیده می شود، و زیارتگاه اهالی روستای خضر = خدر و همچنین مردم حاشیه نشین همدان است و به نظر می رسد بقعه باقی مانده از بنای بزرگی باشدکه در بالای تپه بوده ، برخی دیوارها فروریخته در مجاور آن بازگو کننده این واقعیت می باشد.

 مسجد جامع

در سمت غربی خیابان اکباتان از میدان ام خمینی (ره) همدان و در فاصله تقریباً د متری از میدان امام، یکی از قدیمی ترین و در عین حال بزرگترین مساجد همدان به نام مسجد جامع (مسجد جمعه) قرار دارد. گر چه قدیمی ترین بخش بنای کنونی مسجد بیش از 160 سال قدمت ندارد، مکان آن به شهادت تاریخ بیش از هزار سال نمازگاه همگانی مردم شهر بوده است.

عظیم ترین قسمت جامع همدان  «شبستان طاق بزرگ» است که باقی مانده از دوره قاجار می باشد به تاریخ (1253 قمری) یکی دیگز از شبستانهای این مسجد شبستان 55 ستونی ات که قدیمی تر از طاق بزرگ است.

مسجد جامع همدان در میان بازار قرارداردو درهای آن به راستای بزارهای اطراف باز می شوند. اخیراً دری به خیابان اکباتان برای این مسجد گشوده اند شبستان رو به روی طاق بزرگ به شبستان قدیمی «چهل ستون» بود که تخریب و به جای آن شبستان جدیدی بنا گردید.

مسجد جامع همدان دارای 3 جفت مناره است که یک جفت آن در کنار خیابان اکباتان می باشد.

 

     كليساي حضرت رافائيل
 
محل این کلیسا میدان آرامگاه بوعلی سینا می باشد.

 

      كليساي پروتستان

محل این کلیسا در خیابان شهدا می باشد.

 


موضوعات مرتبط: پایتخت تاریخ و تمدن همدان
[ ] [ ] [ جواد حبیبی ]
درباره وبلاگ

قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند " چه کس مرده است؟ "

چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .

قرآن ! من شرمنده توام اگر ترا از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده ام .

یکی ذوق می کند که ترا بر روی برنج نوشته،‌ یکی ذوق میکند که ترا فرش کرده ،‌یکی ذوق می کند که ترابا طلا نوشته ، ‌یکی به خود می بالد که ترا در کوچک ترین قطع ممکن منتشر کرده و … آیا واقعا خدا ترا فرستاده تا موزه سازی کنیم ؟

قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که تو را می خوانند و ترا می شنوند ،‌ آن چنان به پایت می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند .. اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می زنند ” احسنت …! ” گویی مسابقه نفس است …

قرآن !‌ من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده ای حفظ کردن تو با شماره صفحه ،

‌خواندن تو آز آخر به اول ،‌یک معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان که ترا حفظ کرده اند ، ‌حفظ کنی ، تا این چنین ترا اسباب مسابقات هوش نکنند .

خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو .

آنان که وقتی ترا می خوانند چنان حظ می کنند ،‌ گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما با قرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم.

سهروردی می گوید موقعی که قران می خوانی طوری بخوان که انگار قران تنها برای تو نازل شده و تو مخاطب قرانی.
(دکترعلی شریعتی)
موضوعات وب
امکانات وب